kaikella on rajansa

”Hieno neulebleiseri”, totesivat Inke ja Jan yhteen ääneen Stockan Filippa K -osastolla tänään.

”Mitä jumalauta, ei-ole-todellista”, totesivat Inke ja Jan kotona tuntia myöhemmin.

Uuden, 270 euroa maksaneen neulebleiserin selässä oli reikä. Joka oltiin paikattu. Mustalla ompelulangalla. Ja niin, takki oli ihan siellä täysihintaisten tangossa. Us-ko-ma-ton-ta. Emme ole koskaan aiemmin tunteneet oloamme asiakkaina näin aliarvioiduksi ja -arvostetuiksi. Pöyristyttävää, hävytöntä, häikäilemätöntä, ennenkuulumatonta.

Stockan mukaan neuletta ei ole lähetetty minnekään paikattavaksi. No, koskaanhan ei tietysti voi olla täysin varma… Mutta on se helevetin kumma homma ja melkoinen sattuma, että Janin viime vuonna ostetuista merinovillatakeista löytyi myös reikiä. Ensimmäisen kohdalla myymälän antamana diagnoosina olivat asunnossamme pesivät turkiskuoriaiset, jotka ovat villatakin kuulemma järsineet. Jaa-a, kyllä olemme onneksemme saaneet nirson kuoriaiskannan riesaksi… Reilu puoli vuotta myöhemmin reikiä ei ole vieläkään löytynyt muista villaneuleista, paitsi siis näistä kahdesta Filkan neuleesta.

Pohdimme täällä kovasti, miten ihmeessä tämä villatakki tuli ostettua näistä aiemmista kokemuksistamme huolimatta… Harmiksemme joudumme kyllä ilmoittamaan, että poikkeuksellisen nirso turkiskuoriaiskantamme jää jatkossa ilman ruokaa, if you get the point.

Jessus.

Kommentoi

  1. Jatkuvasti saa lukea näitä FK-tarinoita. Ei voi kun koputella puita kun on itelle onnistunut hankkimaan ne molemmat tiistaikappaleet. Lieneekö niin, että maanantaiversiot myydään kaikki Suomeen…

  2. Ei tsiisus… Taitaa tosiaan olla parempi pitää ne kuoriaiset nälässä. (Tossa ”aiemmat kokemukset” linkissä on yksi http liikaa.. Kohde näyttää erroria.)

  3. Todellinen maanvaiva ovat nuo turkiskuoriaiset, jos sellaisia löytyy.

    Suuressa osassa Helsingin vanhoja kerrostaloja niitä kuulemma pesii rakenteissa. Kuoriaisten toukat (eli noin sentin mittaiset pienet ruskeat madot) yleensä liikkuvat lattialistojen päällä tai niiden läheisyydessä, ja itse kuoriaisia näkee harvemmin.

    Entisessä vuokakämpässä noita ilmaantui silloin tällöin, ja muuton yhteydessä piti kaikki tekstiilit varmuuden vuoksi jäädyttää. Filippa K:n merinoneuleet tosin jättivät minun kohdallani ihan rauhaan – söivät reikiä ainoastaan ohuisiin puuvillavaatteisiin.

  4. Mieli on muuttunut täälläkin Filippa K:n laadun suhteen :/ Ostin pari viikkoa sitten Filippan mustan neuletakin (se sama, joka sattuu nyt olemaan maaliskuun kantistarjouksena Stockalla) materiaali 70% puuvillaa 30% merinovillaa.

    Muutaman kerran käytön jälkeen materiaali on mennyt _tosi huonoksi_. Takki näyttää suoraan sanottuna kauhealta tekokuituiselta rievulta. Jota on käytetty 10 vuotta joka päivä. Ja villieläin raadellut sen jälkeen. (No ehkä vähän liioittelen, mutta en oikeasti paljon…)

    Merinovillaiset Filippan neuletakin ovat kestäneet mulla hyvin, joten en ymmärrä mikä tuon vaatekappaleen ongelma on. Mutta olen pettynyt.

    Kai saitte rahat takaisin Stockalta?

  5. Kauhistuneena kysyn h:n tapaan: kai saitte rahat takaisin? Filipan maine on ilmeisesti kiirinyt laadun edelle….

  6. Kai siis palautitte sen? Mä mietin, että minkä kokoinen se reikä oli, että olisiko voinut stokkalla tulla varashälyttimestä ja siitä mahdollisesti levinnyt… Mutta siis sitä en tajua, että kuka urpo sen on paikannut ja laittanut takaisin myyntiin..

  7. Höh :/ !

    (Ja niin, haluaisin niin muuttaa keskustan hienoihin vanhoihin taloihin joskus, mutta juurikin turkiskuoriaiset pelottavat…vaikeaa sellaista olisi näytössä havaita.)

  8. Toivottavasti kaikki Filipan huonosta laadusta kärsineet ovat laittaneet/antaneet palautetta vähintään ostopaikkaan ja mieluiten ihan firmaankin asti..

  9. Lyhyt update: Neule vietiin takaisin Stockalle lauantaina. Rahat saatiin takaisin ja paikattua reikää ihmetelleet myyjät olivat vähintään yhtä hämillään kuin mekin. Reikä tuskin on Stockalla tullut fiksatuksi – hehän voisivat vain tuupata viallisen neuleen takaisin Filipalle, joten miksi nähdä paikkaamisen vaiva. Ihme homma, maku meni.. Ja sanomattakin lie selvää – uutta samanlaista neulebleiseriä ei tilalle tullut.

    Prefecta, on meillä kyllä monta ehjänäkin säilynyttä Filipan vaatetta, mutta näitä ongelmatapauksia on viime aikoina ollut vähän turhan monta että menisi ihan sattuman piikkiin. Varsinkin, kun ei juuri tältä istumalta tule mieleen muita vikakeskittymiä tai edes yksittäistapauksia.. Ellei lasketa lähes kaikkien merkkien kohdalla pakollista nappien kiinnittelyä itse uusiin vaatteisiin, hohhoi.

    Nina
    , juu, ei tässä auta kuin näännyttää tuo Filipan perään oleva turkiskuoriaiskanta nälkään. Sillähän siitä päästään. Ja kiitos kun jaksoit huomauttaa, korjasimme viallisen linkin. Raivona ei kiinnitä huomiota moisiin seikkoihin ;)

    sueisfine, taatusti ovat helvetillinen riesa. Mutta uskoisimme, että niitä ei meillä ole.. Kaikki muu kun on säilynyt ehjänä kahta samanmerkkistä villatakkia lukuunottamatta.

    h, ikävä kuulla että maanantaikappaleita riittää muillekin. Tosi harmi, tykätään heidän designistä mutta ei huvita maksaa jos ei voi olla varma siitä että hinnalle saa edes jonkinlaisen vastineen.. Tai edes ostohetkellä ehjän vaatteen.

    S ja Pee, todellakin palautimme, perjantaina ei vain enää jaksanut raahautua takaisin Stadiin. Reikä ei voinut olla varashälyttimestä, ellei jollakulla ole tullut mieleen tuupata hälyä keskelle selkää… Ja repiä sitä irti, ja paikata reikää. :D

    indie, minkäs teet :( Ja älä stressaa turkiskuoriaisista, yhdellä frendillä vaan muistan moisia olleen ja valtaosa asuu vanhoissa taloissa keskustassa :)

    niih, Stockalle lähti palaute, toivottavasti sieltä eteenpäinkin. Edellisistä villatakeista kerrottiin liikkeeseen. Niin, ja yksi pesukoneessa hajonnut puuvillateeppari (!!!) päätyi takaisin Tukholmaan. Loput palautteestamme saavat sitten Googlen kautta.. Ärf.

  10. Eikä! Näköjään aika monelle sattunut noita reikäkappaleita. Ostin itsekin viime syksynä Filipan merinovillaisen mustan villatakin ja kappas, siinä oli kaksi reikää, jotka huomasin heti kotiin päästyäni. Myös tilalle saamaani kappaleeseen on ilmestynyt kummalliseen kohtaa reikä. Enkä ainakaan muista, että olisin sitä mihinkään telonut.

  11. Joihinkin vaatteisiin Stokkalla kyllä laitetaan häläri just keskelle selkää, jotta sitä repiessä vaatteeseen jäisi mahdollisimman iso reikä. Varsinkin jos tuotteella on jonkin verran hintaa niin tätä tehdään.. Ja jos on joku yksittäiskappale jossa reikä on, niin mun työurani aikana ko puljussa sitä ei ole ikinä palautettu takaisin maahantuojille tms. jos tietty suuremmasta lastista kyse, niin sit joo.. Ehkä jotkut megakalliit tuotteet palautetaan, mut muuten ei ole tullut vastaan.. Entisen kokemuksen rintaäänellä siis sitä häläriä epäilen..

  12. tai siis epäilin. Selkeesti noita reikiä on paljon enemmänkin ja muuallakin, joten ei voi pelkästään stokkan häläristä johtua :D

  13. Reikä ei ollut hälyttimestä. Olin itse purkanut kyseisen neulebleiskan muovista, hälyttänyt ja laittanut esille, koska siinä tilanteessa kummallisesti paikattu reikä ei osunut silmääni. Ja tietämättäni ei kukaan olisi voinut mitään reikiä myymälässä paikata.

    Neule lähtee varmasti takaisin valmistajalle ja toivon, että sieltä joskus tulisi selitys asialle. Vaikka satunnaisia vikoja on neuleissa ollut, niin tälläistä ei ole koskaan ennen sattunut silmiini.

    Tämä kommentti tulee nimettömänä, koska en kirjoita sitä firman puolesta/nimissä, vaan hämmentyneenä yksityishenkilönä. :) Köh.

  14. Hui mikä viestiketju!
    En lähde mitenkään nyt edes yrittämään tätä vyyhtiä purkamaan, mutta sen sanon, että JOKAISELLE valmistajalle sattuu joskus laatufloppeja, mutta Filipan 100% merinovilla ei kuulu siihen joukkoon.
    Mitä taas joku kirjoitti Stockan kantisneuleesta, en ota minkäänlaista kantaa, koska Stockmann vastaa itse omista ”luonnoksistaan”, jotka Stockaa varten valmistetaan niin Hulluille Päiville kuin Kantistarjoukseksikin.
    Tuliko kenellekään mieleen, että mitä jos joku asiakas oli sen neuleen jo kerennyt tärvellä (”korjata”) ja ihan pokkana palauttaa Stockalle, josta arvon Issues sen sitten tietämättömänä lunasti itselleen..?
    Kun tässä voi olla mitä tahansa taustalla, niin en lähtisi ihan noin barrikadeille hillumaan ja vaatimaan Filipan polttamista roviolla.
    Teillä on oikeus mielipiteisiinne, kyllä. Mutta minua ihmetyttää se, että tulette tänne purkamaan asiaa, johon olisitte voineet saada jo ihan ruotsista asti vastauksen (siis oman liikkeen kautta, Stocka tuskin harrastaa) ja todennäköisesti myös korvauksen.
    Toisin kuin jotkut täällä ymmärtävät, Filippa K:n pääperiaate on luoda vaatteita, jotka kestävät. Ette voi ymmärtääkään kuinka kaukana rahastus ja muu peruspaskabusiness on tästä firmasta. Toivon,että joskus sen huomaatte.

    Ja jos edellinen nimimerkki ei kirjoittanut tuota firmansa nimissä, niin en minäkään!!
    Tämä yksityishenkilö-Minna (joka kirjoitti tämän) ja Store manager-Minna uskovat molemmat edelleen omaan informaatioonsa Filippa K:n arvoista, laadusta ja periaatteista. Tämä kirjoitus oli toivottavasti viimeinen osaltamme täällä. Tervetuloa ihan keskustelemaan kasvokkain, jos jokin mieltä painaa; tiedätte mistä minutkin tavoittaa.

  15. Minna hyvä,

    jokaiselle valmistajalle toki sattuu välillä floppeja ja inhimillisiä virheitä laadun kanssa. Kuten viestistä saatoit lukea, on meille vain viime aikoina sattunut käymään paljon ikäviä juttuja nimenomaan Filippa K:n vaatteiden kanssa. Neuleesta löytyi paikattu reikä, kaksi merinovillatakkia reikiintyi, yksi raidallinen miesten trikoopaita lähti takaisin tehtaalle ja oma musta Filipan mekkoni menetti pituutta ohjeiden mukaan suoritetussa käsinpesussa. Ja ei, muille vaatteillemme ei ole juurikaan sattunut eikä tapahtunut viime aikoina ainakaan. Neuleet ovat kuosissa, t-paidat ehjiä. Mitään en ole viime aikoina edes vahingossa pessyt pilalle.

    Sattumaako? Kenties, mutta etkö itsekin kuluttajana pahoittaisi mielesi näin monesta maanantaikappaleesta? Rivien välistä voit myös päätellä sen, että lähtökohtaisesti olemme tykänneet Filipan vaatteista huikeasti – tuossa olivat vain valituksen kohteet, on meillä teidän ehjiä ja hyvänäkin pysyneitä vaatteita kaapeissamme ja käytössä, tätäkin kirjoittaessani. Haluaisimme tykätä vaatteistanne jatkossakin, mutta muiden merkkien kohdalle ei meidän taloudessamme ole tällaisia ongelmia näin sarjatulena tullut. Nyt joutuu vähän puntaroimaan.

    Taustalla toki voi olla mitä tahansa, mutta näin nyt on käynyt – ja monelle vaatteelle. Jännää, että ne ovat juuri ne meidän vaatteemme jotka joku rei’ittää ja vielä näköjään paikkaakin meidän puolestamme.

    Mitä tähän mainitsemaasi barrikadeille hillumaan lähtemiseen ja Filipan polttamiseen roviolla nyt sanoisinkaan.. Ohhoh. Merkillenne ja liikkeelle on kelvannut positiivinen blogijulkisuus, olette muistini mukaan tehneet yhteistyötäkin erään blogin (kenties useammankin) kanssa. On varmasti ”kivaa silloin kun on kivaa”, mutta ihan ystävällisessä hengessä tahtoisin sinuakin muistuttaa, että bloggaajat kirjoittavat muiden juttujen joukossa myös huonoista kokemuksistaan, eivät esim. pelkästään blogin kautta saaduista markkinointimielessä lahjoitetuista tuotteista. Ja mitenkö blogijulkisuutta voisi kontrolloida? Noh, se on sitten asia erikseen, mutta veikkaisin että noin yleisen brändin rakentamisen kannalta moinen hyvin tunnepitoinen purkaus ”yksityishenkilönä” ei ole mitenkään hyvä juttu noin jatkoakaan ajatellen.

    Harmi, kun vaate oli miesten eikä myynnissä Helsingin liikkeessänne, olisin itse ainakin mieluusti käynyt keskusteluja osallemme kohdistuneista laatuvirheistä ihan tuon palautustilanteen yhteydessä. Tästä juuri blogimme välityksellä tarjoamastasi asiakaspalvelukokemuksesta jäi nyt vähän kökkö maku suuhun, emme taida haluta tulla enää liikkeeseen haukuttavaksi kun näin julmasti erehdyimme kertomaan internetissä näitä meille ihan tosielämässä tapahtuneita juttuja.

    Kuule, olemme olleet kerran jo yhden villatakin osalta yhteydessä liikkeeseenne – se paikattiin ja siellä myöskin ratkaistiin tämä ”asuntomme turkiskuoriaisongelma”, joka ei ole toistaiseksi muita laadukkaita 100% merinovilla- tai kashmirneuleitamme koskettanut. Reikiintynyt ja paikattu villableiseri on meille Stockalta hyvitetty, joten senkin suhteen me olemme ihan sujut.

    Mutta olet kyllä aivan oikeassa – meidän täytyy olla yhteydessä Ruotsiin ja kertoa miten Filipan brändiä Suomessa vaalitaan ja rakennetaan. Tämä saamamme vastine julkisessa kanavassa ilmaistuun reklamaatioon oli varmaankin suoraan Filipan PR-oppaasta, mielenkiintoinen oli toki myös vihdoinkin kirjoitettuun muotoon saatu totuus siitä, että Hulluilla Päivillä Filippa K:n brändin alla myytävät tuotteet ovat ns. silkkaa skeidaa, pardon my French. Stockan rivimyyjä voi esiintyä netissä yksityishenkilönä ja nimimerkillä, mutta en usko että monikaan päämaja arvostaa lippulaivaliikkeen myymäläpäällikön (edit: oli ”maavastaavan”, pahoitteluni tästä) riehumista internetissä ihan omin päin ja omine – kylläkin firmaa intohimoisesti puolustavine – mielipiteineen, joiden ulostuonti ei tainnut kyllä olla sitä asiakasviestintää parhaimmillaan.

    Asiakas voi olla idiootti ja kirjoittaa tällaisia teidän kannaltanne ikäviä juttuja nettiin, mutta kun se asiakas on aina oikeassa. Kukaan asiakaspalvelutyötä tehnyt ei todellakaan ole useimmiten oikeasti ja vilpittömästi sitä mieltä, mutta kun se kiukku on vaan purtava ja asia hoidettava kuntoon ammattilaisena ja henkilökohtaisuuksiin menemättä. Vaiko? Asiakkaana saatan olla hankala, mutta omassa työssäni en työasioissa tiuski enkä äyski yrityksemme ulkopuolelle – en työntekijänä enkä ”yksityishenkilönä”. En nyt väitä olevani mikään myynnin ja markkinoinnin guru, mutta itse ainakin luulin että ihan yleiseen tietoon kuuluu se, että kun asiakas pahoittaa mielensä, ongelman hyvin hoidetulla korjaamisella saatetaan kääntää tilanne jopa reilusti plussan puolelle. Tätä kannattaa miettiä.

    Ja niin, en tiedä millaisia muut ovat kuluttajina mutta oikaiskaa jos olen väärässä: ostaako joku teistä 270 euron bleiserin, tekee siihen vahingossa reiän kotona keskelle selkää (ja tässä vaiheessa ovat vielä alkuperäiset laputuksetkin paikoillaan), paikkaa reiän siististi ja palauttaa vaatteen ujona Stockalle? Hih, mä kun olen aina kuullut Stockasta urbaanilegendoja, että he ottavat takaisin mm. 30 vuotta sitten ostettuja, pakkauksissa olevia kauluspaitoja sekä toisesta elintarvikeliikkeestä ostettuja juustoja. Jos uuteen vaatteeseen tulee reikä, viedään vaate takaisin myymälään ja siitä reklamoidaan eikä sitä aleta itse korjaamaan. Itse en ainakaan moiseen jaksaisi ryhtyä tai alentua.

    Ystävällisin terveisin
    Inke Nieminen
    yksityishenkilö, yleensä pelkästä hyvästä, kivasta ja kauniista kirjoittava bloggaaja, kuluttaja – ja mielensä pahoittanut.
    inke@issues.fi

  16. Ei voi olla totta millaisen viestin Minna laittoi tähän – vähän naurattaa, mutta samalla hämmentää ja nolottaa.

    Filippa K menee meillä lopullisesti boikottiin, thanks Minna, mahtavaa brändinrakennusta, ja vien varmasti viestiä myös tutuille tästä.

    Meillekin on sattunut näitä ”maanantaikappaleita” filipalta, mutta tuo viesti varmisti epäilykset tästä merkistä.

  17. Mulla on ihan samanlainen kokemus filippan naisten neuletakista, joka oli ostettu kämpin maranellosta, purkautu takaa, kaulus reillä.Ikinä en saanut mitään korvauksia, vaikka paikanpäälle vaivauduin tuotteen kanssa.Laatu huonoa, en enää osta, vaikka kauniita vaatteita.

  18. Huh,
    meni joo Filippa boikottiin. Harmittaa, koska pidin vielä hetki sitten vaatteista, mutta tuo Minnan meili kyllä ihan käsittämätön.

  19. Uskomaton juttu teille käynyt, mutta onneksi saitte sen takin palautettua. Mun täytyy tässä vaiheessa myöntää, etten ole koskaan Filkan suurta hehkutusta tajunnut, mutta Minnan kommentti sai kyllä liikkeen ainakin täällä Suomen päässä täydelliseen boikottiin. Ruotsissa ei menisi tuollainen asiakaspalvelu läpi kuuna päivänä, missään liikkeessä. Ihan hävettää Minnan puolesta.

  20. […] Inke kirjoitti omituisesta reiästä Filippa K:n neuleessa: “Uuden, 270 euroa maksaneen neulebleiserin selässä oli reikä. Joka oltiin paikattu. Mustalla ompelulangalla. Ja niin, takki oli ihan siellä täysihintaisten tangossa. Us-ko-ma-ton-ta.” […]

  21. Toivottavasti minun viestistäni ei jäänyt mitään pahaa makua suuhun. Olin ihan yhtä puulla päähän lyöty itsekin. Sen verran haluan vielä sanoa, että kukaan ei ollut ostanut kyseistä tuotetta aikasemmin, joten mitään omituista paikkausta ja palautusta ei ollut voinut tapahtua. Kiitos ymmärryksestä minun kanssani asioidessa ja toivottavasti mitään samankaltaista ei jatkossa kohdallenne satu.

  22. Päädyin tänne Kulutusjuhlan kautta.

    Välillä netissä törmää tapauksiin, joissa yritys ei ole osannut reagoida nettiin kirjoitettuun palautteeseen oikein (esim. Nueve Latino -ravintolan tapaus). Mutta tuntuu todella kummalta, että vuonna 2010, muotiblogien ollessa jo useamman vuoden suosittuja ja suosituimpien muotibloggaajien esiintyessä julkisuudessa, suhteellisen tunnetun vaatemerkin edustaja suhtautuu blogikirjoitukseen näin kiivaasti.

    Netissä törmää välillä todella asiattomaan kirjoitteluun, mutta Inken kirjoitus oli kaukana asiattomasta. Hän perusteli mielipiteensä ja kertoi ostaneensa useita Filippa K:n tuotteita, eli hän ei tuominnut vaatemerkkiä yhden negatiivisen kokemuksen perusteella.

    En lue muotiblogeja kovinkaan aktiivisesti, mutta olen mielenkiinnolla seurannut kuinka muotiin ja kauneuteen liittyvät yritykset ovat huomanneet blogien potentiaalin markkinoinnissa. Vaikka blogien ympärillä oleva bisnes on käsittääkseni vielä melko pientä, yritykset ovat alkaneet seurata muotibloggaajien kirjoituksia, firmat tekevät bloggaajien kanssa yhteistyösopimuksia ja lähettävät tuotenäytteitä bloginäkyvyyden toivossa.

    Niin kuin Inke sanoi, vaikuttaa siltä, että on ”’kivaa silloin kun on kivaa'”, mutta sitten kun esittää asiallista kritiikkiä, raivostutaan. Minna kirjoitti: ”Kun tässä voi olla mitä tahansa taustalla, niin en lähtisi ihan noin barrikadeille hillumaan ja vaatimaan Filipan polttamista roviolla.” Jos tämän blogin kirjoittajan asiallinen teksti oli ”barrikadeilla hillumista”, niin Minnan tietämys nettimaailmasta taitaa olla melko heikko. Niin kuin aiemmin mainitsin, netistä löytää yrityksistä ja niiden tuotteista täysin asiatonta kommentointia. Asiaton palaute, tuli se mitä reittiä hyvänsä, on tuomittavaa. Nettiaikakautena yritysten pitää kuitenkin opetella elämään virtuaalimaailmassa.

    Filippa K:n ja muidenkin vaate- ja meikkifirmojen kannattaa muistaa, että muotilehdestä ostettu mainostila on erikseen sekä lehtien muoti- ja kauneustoimittajat ja itsenäiset muotibloggaajat ovat eri asia. Vaikka muotitoimittaja ei pitäisi jostakin asiasta, hän ei välttämättä voi sanoa sitä, mutta muotibloggaaja voi esittää asiallista kritiikkiä. Jos firmat haluavat hyötyä blogeista, heidän täytyy opetella myös blogosfäärin pelisäännöt.

  23. Buu Minna, buu Filippa K. Häpeällistä, että postauksen ja sen aiheuttaman keskustelun ainoa sävyltään asiaton kommentti tulee yrityksen suunnalta. Vaikka Minna kuinka kiertäisit ja sanoisit kirjoittavasi yksityishenkilönä, olit selvästi Filippa K:n edustajana asiassa ja sellaisena saisit olla huomattavasti asiallisempi ja nöyrempi.

  24. Avasipa silmiä tämä viestiketju. Filippa K taitaa todellakin mennä boikottiin tämän myötä. Viime kesänä ostettua merinovillaista neuletakkia on paikkailtu useampaan kertaan. Lampaanvillainen neulatakki on taas niin nyppyyntynyt, ettei neulosta nyppyjen seasta juuri erota. Jälkimmäinen olikin Hulluilta päiviltä, joten pitänee jatkossa muistaa kyseisten vaatekappaleiden lähtökohtaisesti heikko laatu.

    Mainitaan nyt vielä, että vuosien varrella olen ostanut myös useita kauniita ja moitteettomia vaatekappaleita Filippa K:lta. Yrityksen puolelta tullut vastaus tähän postaukseen vei kuitenkin maun kokonaan. Voi kun se viidakkorumpu kuuluu kuulkas kauas. Sanaa vain kiertämään.

  25. Naurettavaa, että yrityksen edustaja kirjoittaa ”yksityishenkilönä” tuollaista tekstiä kuin Minna.

    Issuesissa esiintynyt kritiikki oli mielestäni perusteltua eikä millään tavalla ”barrikadeille nousemista”, eikä aiheesta kirjoittanut henkilö ollut kasvoton. perustelemattomalla kritiikillä provosoiva bloggari. Sellaisiakin Internetin maailmassa näkee.

    Kuulun itse myös niihin, joita viehättää Filippa K:n yksinkertainen tyyli, mutta Minnan tässä keskustelussa aikaisemmin julkaistua viestiä en ymmärrä ollenkaan.
    Luulenkin, että tästä eteenpäin keskitän Filippa-ostokseni Stockmannille (jossa rakentava kritiikki osataan ilmeisesti ottaa vastaan tavalla, joka miellyttää molempia osapuolia) sekä Tukholman liikkeisiin, ellei Filipan Kämp Gallerian liikkeeltä tule tälle sivustolle minkäänlaista anteeksipyyntöä tai kantaa asiaan. PR on aina PR, ja huono asiakaspalvelu on ainakin itselleni punainen vaate.

  26. Lisäisin vielä, mitäköhän mieltä Stockmannin ja Ruotsin puolen Filipan edustajat ovat tästä Minnan väitteestä, että Stockan Hullujen Päivien tuotteet ovat sekundaa?

  27. tästä voisi kyllä pistää Filippa K:n yritysviestitntäpuolelle vaikka mailia, blogin osotteen höystämänä, ja katsoa, tuleeko sieltä mitään asiallisempaa? mahdollistahan on myös, että ’Minna’ on jonkun sabotöörin mielikuvituksen tuotetta.

  28. Kiitos kaikki kommenteistanne. Viestiä tästä on laitettu eteenpäin niin Suomen vastaavalle kuin päämajaankin, nyt hiljennymme odottelemaan vastinetta.

    kp, ”Minna” antoi kommenttinsa yhteydessä sähköpostiosoitteen, josta voi olettaa kyseisen väitteen työpaikasta olevan totta. Hallussamme on luonnollisesti ip-osoite, jonka avulla väite voidaan tarvittaessa todentaa tai kumota.

  29. […] töitä, ollut myös omassa mittakaavassani hypersosiaalinen. Torstai-illankin sitten hassasimme palautteen kirjoittamiseen ja kanavoimiseen sekä hedelmällisiin ja hauskoihin keskusteluihin sosiaalisesta mediasta ja siitä, miten sen […]

  30. Huh mitä keskustelua… :o
    Tarkennan vaan tuosta omasta neuleestani mistä kirjoitin, että se siis on Filipan tämän kevään mallistoa ja ostin sen Stockalta helmikuussa ihan normaalilla hinnalla. Se ei siis ollut missään tarjouksessa silloin. Sama neule sattuu olemaan kantis-tarjouksena nyt maaliskuussa.
    Sitä vaan ihmettelen, että jos Filippa K on tarkka laadustaan ja imagostaan, niin miksi se suoltaa Hulluille päiville ja kantistarjouksiin jotain huonolaatuisia rättejä? Luulisi, että maine menee vähemmästäkin.

  31. No kyllä pitänee täälläkin miettiä uusiksi tuo Filippa K:n tykkääminen, vaikka olenkin ollut erityisesti villatakien ystävä. Mutta ei tuo kyllä ole se fiksu tapa edustaa brändiä. Jos meuhkataan yksityishenkilönä, olisi varmaan ollut fiksumpaa olla kertomatta millään tavalla yhteyksistään merkkiin. Nyt vahinko on tehty ja aika komeasti. Esimerkillinen failaus.

  32. Voi voi. En voi muuta kuin liittyä joukkoon; itselläni muutamia Filippan vaatteita, joista osa ”normaalin” hyvälaatuisen kriteerit täyttäviä, joukossa kuitenkin esim. Ruotsista merkin omasta liikkeestä viime kesänä ostetut toppi ja luomupuuvillapaita, joista molemmista saumat kiertävät erittäin ikävästi, sekä neule, johon limestyi pian pieniä reikiä. Jostain käsittämättömästä syystä olen kuitenkin antanut merkille aina uuden mahdollisuuden, koska sitä on niin kovasti hehkutettu. Olen ehkä ajatellut, että minulla on vain käynyt valitettavan huono tuuri ja että normaalisti laatu on hyvää.

    Aiemminkin olen jo miettinyt, että missäköhän oma sietorajani kulkee nyppääntyvien, reikiintyvien ja saumoja kiertävien vaatteiden suhteen (sellaista laatua kun saa halutessaan huomattavasti halvemmallakin). Asiakaspalvelun suhteen olen kuitenkin ehdoton. Olen itsekin työskennellyt asiakaspalvelualalla, myös vaateliikkeessä, eikä käsityskykyni vain millään riitä ymmärtämään Minnan kommenttia. Vaikka asiakas olisikin todellisuudessa väärässä, on asiakaspalvelijan nieltävä kiukkunsa ja hoidettava tilanne tyylikkäästi. Huonosta asiakaspalvelusta menee fiilis samantien ja niin kävi nytkin. Ikävää, sillä Filippalla on kauniita vaatteita – onneksi niitä on myös muillakin merkeillä!

  33. Aivan huikeaa toimintaa!
    Olen itse Lontoossa Liberty -tavaratalolla asiakaspalvelussa toissa ja edustan seka tavarataloa ja sen tyontekjoita etta monen montaa muuta tuotemerkkia jota meilla myydaan.
    Noin kuukausi sitten vaarinkasityksen vuoksi yksi asiakkaistamme jai palvelematta 24 tunnin kuluessa kuten yrityksemme lupaa.
    Paadyimme hanen blogiinsa jossa tilannetta puitiin kymmenien bloggaajien avulla muutaman paivan ajan.
    Tuliko koskaan mieleeni kommentoida hanen blogissaan?
    Ei todellakaan, koska se on taysin epa-ammattimaista ja olen oppinut etta mina en ole yhta kuin tuotemerkit joita myydaan liikkeessamme. Jos tuotemerkki pettaa asiakkaan se ei todellakaan ole minun asiani puollustella, vaan koettaa olla rauhanvalittajana asiakkaan ja valmistajan valilla. Koskaan ei kannata ottaa itseensa koska siina ampuu itseaan omaan jalkaansa…
    Kyseinen Filkan edustaja tuskin kuitenkaan itse vastaa neuleiden laadusta, niiden korjaamisesta tai korjaamatta jattamisesta henkilokohtaisesti, vaikka onkin nakojaan itse valmis lahtemaan barrikaadeille Filkan puolesta.

  34. Huhhuh -reaktio keskustelulle, joka on valitettavasti niin totta. Merinovillatakkiin tuli alle puolen vuoden käytön jälkeen lähes kymmenen pikkureikää kainaloihin ja hihansuuhun. Laukun – sen pienen vetskarillisen – nahka repesi, ei edes saumasta, kuukauden jälkeen. Muitakin löytyy. Reklamaatiotilanteet on aina hoidettu kohdallani asiallisesti, tosin asioin yleensä vain jälleenmyyjillä. Filipan omaan liikkeeseen tuskin tulee hetkeen asiaa.

  35. Hmm. Pakko kommentoida omalta osaltani vielä kerran. Minunkin kahteen merinovillaiseen neuletakkiin on ilmestynyt kainaloihin reikiä. Ja viimeksi ilmestyi keskelle hihansuuta omituiseen kohtaan. Filipan omassa liikkeessä sanottiin voisiko kainaloon ilmestyneet johtua lliian kovakouraisesta päällepukemisesta. No mene ja tiedä, en oikein itse jaksa uskoa niin. Olen sitten vain kiltisti paikkaillut reikiä, koska en enää jaksa/kehtaa reklamoida asiasta, kun kerran jo sain uuden villatakin reiällisen tilalle.

    Mitä tuohon Minnan kommenttiin tulee, mua harmittaa se tosi paljon. Olen liikkeen vakioasiakas ja tuntevat minut kyllä siellä ja olen saanut sieltä aina todella ihanaa palvelua. Tuo hänen kommentti jotenkin tuntui kuitenkin henkilökohtaiselta. Tuntuu, että jos nyt menen liikkeeseen, saan siella pahaa silmää, kun olen käynyt täällä kertomassa omalle kohdalle osuneista huonoista kokemuksista. Ja Filipan vaatteita mulla löytyy vino pino.

  36. Huh hei, luulin olevani yksin kokemani pettymyksen kanssa Filippan kohdalla (tunika rei’illä vähäisen käytön jälkeen).. Eipä tarvitse haikailla Filippan tuotteiden perään enää.

    Minnan kommentti! Uskomatonta tilannetajuttomuutta. :DD En koskaan astuisi kyseiseen liikkeeseen pikkuvarpaallanikaan tuollaisen jälkeen. En tosin asioi Helsingissä muutenkaan, joten nou hätä.

    Kiitos keskustelusta.

  37. Apua. Filippa on ollut lempimerkkejäni varmaan yli 10 vuotta – eli jo aikaan, jolloin en ollut kuullutkaan muotiblogeista. Lienee turha mainita, että sekä omasta että mieheni vaatekaapista löytyy kyseistä merkkiä aika tavalla.

    Matkan varrelle on mahtunut superlaatuisia tuotteita ja suuria pettymyksiä. Ja pettymykset ovat sattuneet valitettavasti juuri villaneuleiden parissa, mikä sai minut nyt kirjoittamaan ja kommentoimaan. Järkyttävin tapaus on syysmalliston miesten villatakki, joka ostettiin marraskuussa ja johon ilmestyi jo helmikuussa kahden euron kolikon kokoinen reikä hihaan kyynärpääpaikan viereen… Hinta oli kuitenkin suolaisehko n. 140 euroa, joten kestävyyttä voisi edellyttää. En tajunnut, että tätä on näin paljon liikkeellä muillakin!

    Kannan usein huolta Kämpin liikkeen kannattavuudesta, mutta ehkä hyvällä omatunnolla keskityn asioimaan Stockalla ja Ruotsissa jatkossakin. :) Kämpin valikoima on ollut hämmentävän pieni, minkä vuoksi harvemmin olen löytänyt sieltä hakemaani.

    Minuakin kiinnostaisi kuulla lisää siitä, onko kantistuotteet tai HP-tuotteet tosiaan jotain Stockalle tehtyä mallistoa! Kaikki kantistuotteet tuskin ovat, samoja olen nähnyt Ruotsissakin myynnissä. Mutta mieleen tulee ainakin muutaman vuoden takainen ”armeijamallinen” villakangastakki, joka oli useamman kuukauden kantistuotteena ja jonka laatu ei ollut ihan toppen. Mihinköhän tällaisissa tapauksissa perustuu sitten tuotteen kohdalla ilmoitettu ”normaalihinta”?

  38. Minunkin merinovillaneuletakkiini on tullut kainaloihin reiät! Olen vain ajatellut että olisi pitänyt ostaa isompi koko, vaikka vaate kyllä muuten on passeli… Pidempi mallinen merinoneuletakki tosin on ollut laadultaan moitteton, eivätkä muutkaan (harvat) omistamani filkan vaattteet ole tuottaneet pettymystä…
    Harmillinen tuo Minnan kommentointi :(

  39. miLk: Kantistuotteita ei ole tehty erikseen Stockmannille, lukuunottamatta tietenkin Stokkan omia merkkejä. Sama pätee HP-tuotteisiin. Ihan ”oikeita” ovat kaikki. Toki mallikappaleet on mallikappaleita jne. ja jotkut merkit valmistuttavat vain juuri ne määrät mitä jälleenmyyjät ostavat, mutta se pätee myös ihan normaaleihin tuotteisiin.

  40. Sama juttu täällä; merinovillaneuletakin hihansuuhun tuli reikiä vähäisen käytön jälkeen. Kuvittelin itse aiheuttaneeni ne jollain kummallisella tavalla, mutta näin ei taidakaan olla. Tässä ei taida olla kyse vain satunnaisista maanantaikappaleista vaan kauttaaltaan ala-arvoisesta laadusta, ainakin neuleiden osalta. Itse aion tämän jälkeen pysyä erossa Filippa K:n neuleista. Onneksi on olemassa muitakin vaatemerkkejä :)

  41. Eksyin jotenkin tänne…

    Itse suosittelen lämpimästi laivastovillapaitaa. Ajaton design, kovissa olosuhteissa koetellut ominaisuudet, ei nyppynny, eikä tule reikiä. Voi käyttää päivittäin ja säilyttää huolettomasti lattiallakin. Löytyy erilaisista armeijasälämestoista.

    Malliksi: http://lr.domnik.net/author/ruso/

  42. ^^^ Kiitos vastauksesta, myyjä! Tämä selvensi asiaa :)

  43. Minulla on vain hyviä kokemuksia Filipasta. Kohdalle ei ole osunut reikiintyviä tai nyppyyntyviä vaatekappaleita, vaan kestäviä ja hyviä ostoksia, sekä palvelua. Voi olla, että olen ollut onnekas. Toisaalta taas hyvästä kokemuksesta kertoo yhdelle kaverille ja huonosta kymmenelle. Ehkä sekin osaltaan saattaa selittää täällä olevia kommentteja. En kuitenkaan pysty ottamaan kantaa millainen vaatemerkin taso on kuin omasta näkökannastani. Silti hämmentävän monella on negatiivia kokemuksia.

    Mutta asia johon pystyn ottamaan kantaa on tämän Minnan käsittämätön kommentti. Negatiivinen uutisointi kannattaa jättää kommentoimatta tai sitten hoitaa asia kunnialla kotiin ottamalla yhteyttä ja sopimalla asia esimerkiksi korvaamalla mielipaha ja menetetty usko tuotteeseen. Toivon, että kyseessä oli trollaus, koska olen liikkeen vakioasiakas ja ollut todella tyytyväinen. En haluaisi millään käydä liikkeessä, jossa asiakaspalvelu voi olla tämän tasoista reklamointitilanteissa. Helppohan normaalit myyntitilanteet on hoitaa; hyvä asiakaspalvelu testataan kunnolla vasta sitten kun joudutaan kohtaamaan negatiivisia tilanteita.

  44. Voin allekirjoittaa Eevin sanat täysin, sillä myös minun pitkään merinovillaiseen villatakkiin tuli kainaloon reikiä. Ensin yksi ja sen reiän paikattuani ilmestyi toinen. Tämän lisäksi olen ommellut napit uusiksi ja myös kyynärpäähän tuli vähän aikaa sitten reikä (joka on varmaankin itse aiheutettu, vaikka en ole huomannutkaan, että mihin neule olisi voinut jäädä kiinni ja repeytyä).

    Harmittaa muuten mieleisen neuleen vuoksi, mutta myös merkin erittäin epäonnistuneen asiakasviestinnän vuoksi. Tämä asia olisi voitu hoitaa niin paljon paremmin, jolloin merkkiä kohtaan olisi jäänyt hyvä fiilis, virheellisistä tuotteista huolimatta. Virheitä sattuu kaikille, ne vain täytyy osata korjata.

  45. Homma nytkähti eteenpäin – katso Filippa K:n Suomen PR-asioista vastaavan Jukka Hukkataipaleen vastine: http://www.issues.fi/2010/03/07/vastinetta-filippa-klta/

  46. Voi LOL mikä juttu. Näin meillä junttilassa asiat ”hoidetaan”. Inke, sut mä palkkaisin brand manageriksi jos firman omistaisin. En itse Filipan tuotteita omista (ihaillut olen kylläkin), eikä siis jatkossakaan tarvitse semmosia hankkia…oppikoot nilkan kautta viidakkorummun voiman. Amen.

  47. ija, hahaa – laitahan meiliä kun saat putiikin pystyyn. :D

  48. […] yhteiskunnassa vallitsevista vääryyksistä, vaan vaikkapa huonolaatuisista neulepaidoista: issues.fi [1] ja issues.fi [2]. Kyseinen keskustelu on muotiblogimaailmassa erityisen mielenkiintoinen esimerkki […]

  49. Moikka. Kuinka surkeasta asiakaspalvelusta Filippa K:n suunnalta toi Minnan kommentti oikein kertokaan… Pöyristyttävää.

    Halusin itse tulla tänne kirjoittamaan myös sen, että vierailin ystäväni kanssa tänään Aleksanterinkadun Filippa K-liikkeessä ja saimme NIIN surkeaa ”palvelua” siellä, että toista kertaa en ole menossa ja sana varmasti asiasta kiirii niin kauas kuin vain suinkin jaksan asiasta kertoa.

    Kolme tyttöä naureskeli siellä meille. Kukaan heistä ei tervehtinyt. Yksi kommentoi minua ja ystävääni sanalla ”teinit”. Vaikka me oltaisiin kuinka teinejä (mitä ei valitettavasti/onneksi) enää olla, niin asiakaspalvelutyössä tällainen naiivi käytös ei saa näkyä. Tuolla porukalla taitaa olla punainen lanka niin totaalisen hakusessa.

    Kauhea naurunrämäkkä ratkesi myös meidän poistuttua myymälästä ja perään vielä huudettiin ”kiitos hei”..

    Me molemmat, minä ja ystäväni ollaan tehty monenlaista asiakaspalvelutyötä jo reilun kuuden vuoden ajan. Ja todellakin tiedämme, että edes tyydyttävä palvelu ei vaadi paljon.

    Näillä tytöillä olikin jotain hauskempaa tekemistä, kuten arvostella asiakkaita.

    Perussääntöinä mielestäni toimii sellaiset asiat, että jokainen asiakas on tasa-arvoinen, asiakas on aina oikeassa, rotuun, sukupuoleen tai minkään tekijän ei pidä muuttaa sitä asiakaspalvelun laatua eikä ihmisestä saa luoda mielikuvia (ja eritoten alkaa näyttää niitä). Jokainen asiakas on tärkeä.

    Pistää vihaksi tuollainen pelleily!